Sigurd Lewerentz - Sweden

Together with Erik Gunnar Asplund, Sigurd Lewerentz (29.07.1885 - 29.12.1975) is considered one of the outstanding Swedish architects of modernity. He is regardes as one of the best-known personalities of Swedish architecture of the 20th century. On the one hand, he was always up to date with the current fashion, on the other he always followed his own individual path. He completed his education as an engineer at the Technical College Chalmers in Gothenburg. He then worked from 1907 to 1909 with Bruno Möhring in Berlin and with Theodor Fischer and Richard Riemerschmidt in Munich. Sigurd Lewerentz founded his own office in Stockholm in 1911, later he became known for his cemetery and church buildings and designs. On his study trips in Austria and Italy his interest in Karl Friedrich Schinkel's neoclassicalism was aroused. This interest is particularly reflected in the Resurrection Chapel at Stockholm's Woodland Cemetary (Skogskyrkogården), which is strictly Neo-Classical. Sigurd Lewerentz and Erik Gunner Asplund started their work for the Woodland Cemetery in 1915. The eastern cemetery of Malmo (Östra kyrkogården) is considered to be one of the most personal works by Sigurd Lewerentz. From 1916 to 1969 he was responsible for all new buildings and reconstructions. Together with Erik Gunnar Asplund, Sigurd Lewerentz is one of the outstanding Swedish architects of modernity. They were both appointed chief architects for the Stockholm International Exhibition of 1930, in which modernity reached the breakthrough in Sweden. Disillusioned, Sigurd Lewerentz disgressed from architecture soon after the exhibition. From 1940 Sigurd Lewerentz operated a factory, which produced windows and fittings according to his own design. The music theater of Malmö was planned by Sigurd Lewerentz together with Erik Lallerstedt and David Helldén from 1933 to 1944. The building is regarded as a masterpiece of functional architecture, and in particular the foyer is appreciated for its extraordinary beauty. The highly original brick made churches, St Markus in Björkhagen near Stockholm and the St. Peter church in Klippan, are considered as masterpieces. Sigurd Lewerentz was active in his profession until his high age, whereby his late works, such as St. Peter's Church, were finished completely without embellishments. In a radical way, he renounced the use of pithy elements and processes. The concrete was left untreated, window glass was fixed without frames directly onto the masonry, and installations were left visible. For example, the electric pipes in the flower kiosk in Malmö became means of architectural expression. This building, a raw concrete volume with a steep slanting roof, is one of his last designs and is stylistically far removed from the early resurrection chapel in Stockholm, fifty years earlier.

Zusammen mit Erik Gunnar Asplund gilt Sigurd Lewerentz
(29.07.1885 - 29.12.1975) als einer der herausragenden schwedischen Architekten der Moderne. Er gilt als einer der eigensinnisten und profiliertesten Persönlichkeiten der schwedischen Architektur des 20. Jahrhunderts. Einerseits war er stets im aktuellen Trend, andererseits verfolgte er immer seinem eigenen individuellen Weg. Später bekannt für seine Friedhofs- und Kirchenbauten, absolviere er seine Ausbildung als Ingenieur an der Technischen Hochschule Chalmers in Göteborg. Danach arbeitete er von 1907 - 1909 bei Bruno Möhring in Berlin und bei Theodor Fischer und Richard Riemerschmidt in München. Sein eigenes Büro gründete Sigurd Lewerentz 1911 in Stockholm. Auf seinen Studienreisen in Österreich und Italien wurde sein Interesse für Karl Friedrich Schinkels neoklassizismus geweckt. Dieses Interess wiederspiegelt sich insbesondere in der Auferstehungskapelle auf dem Stockholmer Waldfriedhof (Skogskyrkogården), welche streng Klassizistisch gestaltet ist. An diesem Waldfriedhof arbeitete Sigurd Lewerentz ab 1915 zusammen mit Erik Gunner Asplund. Der Ostfriedhof von Malmö (Östra kyrkogården), wird als eines seiner persönlichsten Werke betrachtet. Von 1916 bis 1969 war Sigurd Lewerentz hier verantwortlich für alle Neu- und Umbauten. Zusammen mit Erik Gunnar Asplund gilt Sigurd Lewerentz als einer der herausragenden schwedischen Architekten der Moderne. Sie wurden beide zu Hauptarchitekten für die Stockholm International Exhibition von 1930 ernannt, bei welcher die Moderne den Durchbruch erreichte. Desillusioniert wandte sich Sigurd Lewerentz kurz danach von der Architektur ab. Ab 1940 betrieb Sigurd Lewerentz eine Fabrik, welche Fenster und Fittings nach seinem Entwurf produzierte. Das Musiktheater Malmö plante Sigurd Lewerentz zusammen mit Erik Lallerstedt und David Helldén von 1933 bis 1944. Das Gebäude gilt als ein Meisterwerk der funktionalistischen Architektur, und insbesondere das Foyer wird für seine ausserordentliche Schönheit geschätzt.  Die höchst originellen Backsteinkirchen St. Markus in Björkhagen bei Stockholm oder die St. Peter Kirche in Klippan gelten als seine Meisterwerke. Sigurd Lewerentz war bis ins hohe Alter in seinem Beruf aktiv, wobei sich seine späten Arbeiten wie die St. Peter Kirche gänzlich von Ausschmückungen befreiten. Auf radikale Weise verzichtete er auf beschönigende Elemente und Verfahren, der Beton blieb unbehandelt, Fensterglas wurde ohne Rahmen direkt auf das Mauerwerk geheftet und Installationen wurden sichtbar belassen. So wurden zum Beispiel die Elektrorohre im Blumenkiosk im Malmö zu einem regelrechten architektonischen Ausdrucksmittel. Dieses Gebäude, ein rohes Betonvolumen mit stark geneigtem Pultdach, zählt zu seinen letzten Entwürfen und zeigt sich stilistisch weit entfernt von der frühen, 50 Jahre davor entstandenen Auferstehungskapelle in Stockholm.

1922 - 1923  Malmö Eastern Cemetery Waiting Room, Malmö
1923 - 1926  Funerary Chapel St. Brigitta, Malmö
1933 - 1944  Malmö Opera, Malmö
1935 - 1943  Chapel of St. Gertrud and St. Knut, Malmö
1935 - 1943  Malmö Eastern Cemetery Bell Tower, Malmö
1962 - 1966  Church St. Peter, Klippan
1968 - 1969  Malmö Eastern Cemetery Flower Kiosk, Malmö